Bericht gemaakt in maart, 2020

6 wetenschappelijke weetjes over spierkracht.

geplaatst op 16 maart, 2020 | 0 reacties

uit: www.triggerpointcoach.nl In deze blog 6 interessante weetjes over spierkracht. Kinderen hebben een soort superspieren. In dit blog lees je waarom en ontdek je nog 5 andere interessante weetjes over spierkracht. 1 Kinderen hebben een soort superspieren Spieren van kinderen hebben volgens onderzoek een beter uithoudingsvermogen dan spieren van volwassenen. Dit spieruithoudingsvermogen is zelfs vergelijkbaar met dat van duursporters! Mogelijk komt dit doordat een kinderlichaam op een andere manier energie opwekt, waardoor er geen melkzuur wordt geproduceerd dat voor spiervermoeidheid zorgt. Uit het onderzoek bleek ook dat kinderen sneller kunnen herstellen dan duursporters. Een soort superspieren dus! 2 Met krachttraining ontstaan er meer filamenten in spieren waardoor je sterker wordt In elke spiervezel zitten eiwitfilamenten. Deze schuiven in elkaar als de spier samentrekt. Hierdoor wordt de spier korter en zó is beweging mogelijk. Hoe meer eiwitfilamenten in een spiervezel, hoe krachtiger de spier kan samentrekken. Want hoe meer filamenten hoe sneller de spiervezel ‘ineenschuift’. Door krachttraining ontstaan er meer filamenten in spiervezels. Daardoor kan de spier krachtiger samentrekken en word jij dus sterker. 3 Spieren hebben een geheugen van mogelijk 15 jaar Zijn sporters een tijdje uit de running geweest en beginnen ze weer met trainen? Dan worden de eerder getrainde spieren sneller groter en krachtiger dan spieren die nog nooit getraind zijn. Het is net zoiets als fietsen verleer je niet. Mogelijk komt dit door de extra celkernen die door trainen in de spieren ontstaan, waardoor extra eiwitfilamenten worden aangemaakt. Uit onderzoek bij muizen blijken de extra celkernen héél lang te blijven bestaan. Omgerekend naar mensenjaren zou dit 15 jaar zijn. Lucky you als je de afgelopen 15 jaar gesport hebt en het weer wil oppakken. Is dat niet het geval? Begin dan zo snel mogelijk! 4 Na 2 weken nietsdoen verlies je al spiermassa Use it or lose it! Je kan meer spiermassa kweken door te sporten, maar die spiermassa kun je dus in no-time weer verliezen. Uit onderzoek blijkt dat een ‘jonge man’ (22, 23 of 24 jaar) na 2 weken niet-trainen zo’n 485 gram spier kan verliezen. In één been! Een ‘oudere man’ (67, 68 of 69 jaar), met gemiddeld 1 kilo minder spiermassa per been, verliest daarentegen maar 250 gram spier. Want hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer je kunt verliezen. Heb je op vakantie even niets gedaan aan sport en weinig bewogen? Binnen 6 weken kun je de spiermassa weer terugtoveren met 3 tot 4 keer per week trainen! 5 Lichaamsgewicht is bepalend voor spierkracht Waarom kan een mier tot wel 5000 keer zijn eigen lichaamsgewicht dragen? Omdat een mier superklein is en een heel licht lichaam heeft. Hun skelet heeft bijna geen steun nodig, waardoor ze bijna al hun spierkracht kunnen gebruiken bij het tillen en verslepen van voedsel en andere dingen. Als mens heb je een behoorlijk bottenstelsel. Ook je organen wegen behoorlijk wat. Daarom heb je als mens meer spierkracht nodig om je lijf overeind te houden. Ben je iets te zwaar? Dan heb je meer spierkracht nodig om je lijf overeind te houden en zo kan er minder overblijven om bijvoorbeeld dingen te tillen. 6 Door cafeïne kunnen spieren beter presteren Het stofje cafeïne dat bijvoorbeeld koffie zit blijkt je niet alleen mentaal meer energie te geven. Ook fysiek kun je baat hebben bij de inname van dit stofje. Uit onderzoek blijkt namelijk dat spieren met behulp van cafeïne krachtiger kunnen bewegen. Dit effect lijkt groter te zijn bij volwassenen met een gemiddelde leeftijd dan bij volwassenen op hogere leeftijd. Bronnen Birat, A. Et al. (2018). Metabolic and Fatigue Profiles Are Comparable Between Prepubertal Children and Well-Trained Adult...

Lees meer